ED Juridik - Kontraktshandboken

Integritetspolicy

Vilka vi är och vad denna Integritetspolicy innehåller

Hej! ED Juridik är en juristbyrå i centrala Stockholm. Vi fokuserar på företagsjuridik, och har lång erfarenhet av obestånd, konkurs, likvidationer och nystart av verksamhet. 

Denna integritetspolicy gäller för information vi samlar in om dig när du använder:

– Våra webbsidor (såsom bolagskonkurs.se);

– Våra webb och mobilapplikationer;

– Våra andra ED Juridik produkter, tjänster och funktioner som finns tillgängliga på och via våra webbsidor; och

Denna integritetspolicy gäller även för information vi samlar in när du söker en tjänst hos ED Juridik, eller något av våra dotterbolag.  

I denna integritetspolicy kommer vi referera till våra hemsidor, mobila applikationer, och andra produkter och tjänster gemensamt som “Tjänster”/“Tjänsterna.” Om du vill läsa mer om vilket ED Juridik företag som är personuppgiftsansvarig för information om dig, ber vi dig läsa stycket om Personuppgiftsansvariga Personer och Företag. 

Nedan förklarar vi hur vi samlar in, använder, och delar information om dig, samt de val du har rätt till gällande den informationen. 

Information vi samlar in

Vi samlar bara in information om dig om vi har en anledning för det – till exempel, att tillhandahålla Tjänsterna, kommunicera med dig, eller förbättra våra Tjänster. 

Vi samlar denna information från tre källor: om och när du tillhandahåller oss med information, automatiskt via våra Tjänster, och från externa källor. Låt oss gå igenom den information vi samlar in. 

Information du tillhandahåller oss

Det är förmodligen ingen överraskning att vi samlar in information som du direkt tillhandahåller oss med. Här är några exempel:

– Kommunikation med oss (hej där!): Du kan tillhandahålla oss med information när du besvarar formulär, kommunicerar med vår personal om support frågor, eller anmäler dig till ett av våra nyhetsbrev. När du kommunicerar med oss via formulär, email, telefon, social media, eller på annat sätt, sparar vi en kopia av vår kommunikation (inklusive samtal som godkänns enligt gällande lagstiftning).

 Information från jobbansökan: Om du söker en tjänst hos oss kan du tillhandahålla oss med information såsom ditt namn, kontaktinformation, CV,  you apply for a job with us — awesome! You may provide us with information like your name, contact information, resume or CV, och information för arbetstillstånd, som del av vår ansökningsprocess. 

Information vi samlar in automatiskt 

Vi samlar in viss information automatiskt:

 Logg information: Som de flesta online tjänster/sidor, samlar vi in information som webbläsare, mobila enheter, och servrar vanligtvis gör tillgängligt, inklusive typ av webbläsare, IP adress, unika enhetsidentifierare, språkinställningar, hänvisande sida, datum och tid för besök, operativsystem, och information om mobilt nätverk. Vi samlar in logg information när du använder våra Tjänster. 

– Information om användning: Vi samlar in information om din användning av våra Tjänster. Vi spårar information såsom din email adress, kontoinställningar, och PHP inställningar. Vi samlar också in information om vad som händer när du använder våra Tjänster (såsom sidvisningar, sökningar i supportdokument, interaktioner med andra delar av våra Tjänster), samt information om din enhet (såsom skärmstorlek, namn på mobilt nätverk, och tillverkare av mobil enhet). Vi använder denna information för att, till exempel, tillhandahålla våra Tjänster, få insikt i hur besökare använder våra Tjänster så vi kan förbättra dem, och förstå och förutspå återkommande användare.

– Platsinformation: Vi kan avgöra din enhets ungefärliga plats från din IP adress. Vi samlar in och använder denna information för att, till exempel, beräkna hur många personer som besöker våra Tjänster från specifika geografiska områden. Vi kan också komma att samla in information om din specifika plats via våra mobila applikationer (till exempel, när du publicerar ett foto med geografisk information) om du tillåter oss att göra det via din mobila enhets systeminställningar. 

– Sparad information: Vi kan komma att få åtkomst till information som sparats på din mobila enhet, via våra mobile applikationer. Vi har åtkomst till denna sparade information via din enhets systeminställningar. Till exempel, om du ger oss åtkomst till fotona i din mobila enhets kamerarulle, kan våra Tjänster komma åt bilderna senare när du vill ladda upp en bild.  

– Information från cookies & andra teknologier: En cookie är en sträng information som en webbsida sparar på en besökares enhet, och som besökarens webbläsare tillhandahåller till webbsidan varje gång sidan besöks igen. Pixlar är små block med kod som placeras på webbsidor och i email. ED Juridik använder cookies och andra teknologier som pixlar för att hjälpa oss identifiera och spåra besökare, användning, och få åtkomst till inställningar för våra Tjänster, samt kunna spåra och analysera effektivitet av våra email kampanjer och leverera anpassade annonser. För mer information om hur vi använder cookies, vänligen se vår cookie policy. 

Information vi samlar in från andra källor 

Vi kan också få åtkomst till information om dig från andra källor. Till exempel:

– Sociala delningstjänster: Om du delar vår webbsida/webbsidor eller dess innehåll till en social media tjänst (såsom Twitter) via länk eller delningsfunktionen får vi information från den tjänsten (såsom ditt användarnamn, grundläggande profilinformation, vänlista) via auktorisering processen för den tjänsten.  

Information vi får beror på vilka tjänster du godkänner och vilka alternativ som finns.

Tredjepartstjänster kan också ge oss åtkomst till information, såsom mailadresser till personer som inte ännu är användare (men som vi hoppas blir det!). Vi använder denna information i marknadsföringssyfte såsom vykort och annan email annonsering av våra Tjänster. 


Hur och varför vi använder information

Ändamål för användning av information

Vi använder information om dig för de ändamål som listas nedanför:

– För att tillhandahålla våra Tjänster. Till exempel, för att tillhandahålla kundtjänst, hantera jobbansökningar och verifiera användarinformation.

– För att säkerställa kvalité, upprätthålla säkerhet, och förbättra våra Tjänster. Till exempel, genom att övervaka och analysera hur användare interagerar med våra Tjänster så vi kan skapa nya funktioner som vi tror våra användare kommer uppskatta eller gör våra Tjänster enklare att använda. 

– För att placera och hantera annonser i vårt annonsprogram. Till exempel, genom att placera annonser på vår egna hemsida, och förstå hur annonser presterar.

– För att marknadsföra våra Tjänster och mäta, förutspå, och förbättra effektiviteten av vår marknadsföring. Till exempel, marknadsföring av våra Tjänster, analysering av resultat från marknadsföringskampanjer, samt förstå och förutspå återkommande användare. 

– För att skydda våra Tjänster, våra användare, och allmänheten. Till exempel, genom att upptäcka säkerhetsincidenter, upptäcka skydda oss mot skadlig, vilseledande, bedräglig, eller olaglig aktivitet; motverka spam; uppfylla våra rättsliga skyldigheter; och skydda rättigheter och egendom tillhörande ED Juridik och andra, vilket kan leda till att vi, till exempel, avslutar Tjänster. 

– För att rätta till problem med våra Tjänster. Till exempel, genom att övervaka, rensa buggar, reparera, och förebygga problem.

– För att anpassa användarupplevelsen. Till exempel, att anpassa din upplevelse genom att leverera relevanta notifikationer och annonser för våra Tjänster, såsom att rekommendera relevant innehåll till dig. 

– För att kommunicera med dig. Till exempel, genom att maila dig för att fråga om feedback, dela tips om att få ut det mesta av våra produkter, eller hålla dig uppdaterad på ED Juridik; eller ringa dig angående våra erbjudanden och kampanjer som vi tror du kan vara intresserad av. Om du inte vill bli kontaktad av oss, kan du närsomhelst välja att inte få information i marknadsföringssyfte från oss. 

– För att rekrytera och anställa nya personer till ED Juridik. Till exempel, genom att utvärdera jobbansökningar och kommunicera med dem. 


Rättsliga grunder för att samla in och använda information 

En notis här för dem som befinner sig i den Europeiska Unionen om våra rättsliga grunder för att hantera information om dig under EUs dataskyddslagar, vilket är att vår användning av din information är baserad på följande grunder: 

(1) Användandet är nödvändigt för att kunna fullfölja våra åtaganden till dig under de gällande allmänna villkoren eller andra avtal med dig, eller är nödvändigt för att administrera ditt konto – till exempel, för att kunna ge åtkomst till vår hemsida på din enhet; eller

(2) Användandet är nödvändigt för att följa våra rättsliga skyldigheter; eller

(3) Användandet är nödvändigt för att skydda dina intressen eller dem av en annan person; eller 

(4) Vi har ett berättigat intresse av att använda din information – till exempel, för att tillhandahålla och uppdatera våra Tjänster; för att förbättra våra Tjänster så vi kan erbjuda dig en bättre användarupplevelse; för att skydda våra Tjänster; för att kommunicera med dig; för att mäta, förutspå, och förbättra effektiviteten av vår marknadsföring; och för att förstå våra nya och återkommande användare; för att övervaka och förhindra problem med våra Tjänster; och för att anpassa sin upplevelse; eller 

(5) Du har gett oss ditt samtycke – för exempel, innan vi placerar vissa cookies på din enhet och komma åt och analysera dem vid senare tillfälle, som beskrivs i våra Cookie Policy. 


Delning av information

Hur vi delar information 

Vi delar information om dig under vissa begränsade omständigheter, och med lämpliga skyddsåtgärder för din integritet. Dessa beskrivs nedanför, samt i “Annonser och analystjänster från andra” delen: 

– Dotterbolag och oberoende leverantörer: Vi kan komma att dela information om dig med våra dotterbolag och oberoende leverantörer som behöver information om dig för att hjälpa oss att tillhandahålla våra Tjänster eller bearbeta informationen åt oss. Vi kräver att våra dotterbolag och oberoende leverantörer följer denna Integritetspolicy för all personlig information som vi delar med dem. 

– Tredjepartsleverantörer: Vi kan komma att dela information om dig med tredjepartsleverantörer som behöver informationen för att kunna tillhandahålla sina tjänster till oss, eller för att tillhandahålla sina tjänster till dig. Detta inkluderar leverantörer som hjälper oss tillhandahålla våra Tjänster till dig (såsom Stripe, en betalningsleverantör som bearbetar din kredit och debit kort information, tjänster för att förhindra bedrägeri som möjliggör för oss att analysera misstänksamma transaktioner, molntjänster, email tjänster som hjälper oss hålla kontakten med dig, kundchatt och email support tjänster som hjälper oss kommunicera med dig); de som hjälper oss förstå och förbättra våra Tjänster (såsom analystjänster); de som gör verktyg som hjälper oss driva vår verksamhet (såsom program som hjälper oss med hantering av uppgifter, schemaläggning, ordhantering, email och andra kommunikationer, och samarbete mellan våra arbetsgrupper); och andra tredjepartsverktyg som hjälper oss förvalta vår verksamhet. Vi kräver att leverantörer accepterar skyldigheter gällande integritet för att vi ska dela information med dem. 

– Rättsliga och reglerade krav: Vi kan komma att dela information om dig som svar på en stämning, domstolsbeslut, eller annan statlig förfrågan. 

– För att skydda rättigheter, egendom, och andra: Vi kan komma att dela information om dig när vi tror i god tro att delning av information är rimligen nödvändigt för att skydda egendom eller rättigheter tillhörande ED Juridik, tredje part, eller allmänheten. Till exempel, om vi i god tro är övertygade om att det finns ett rådande hot om död eller allvarlig fysisk skada, kan vi komma att dela information relaterat till nödsituationen utan fördröjning. 

– Företagsöverlåtelser: I samband med en sammanslagning, försäljning av företagets tillgångar, eller förvärv av hela eller delar av vår verksamhet av annat företag, eller i den osannolika händelsen av att ED Juridik går i konkurs, kommer användarinformation troligtvis vara en av tillgångarna som överförs förvärvas av en tredje part. Om någon av dess situationer skulle inträffa kommer denna integritetspolicy fortsätta gälla för din information och den part som tar emot din information kan fortsätta använda din information, men endast i enighet med denna Integritetspolicy. 

– Med ditt samtycke: Vi kan komma att dela information med tredje part med ditt samtycke eller på din beordran. 

– Aggregerad eller icke identifierbar information: Vi kan komma att dela information som har aggregeras eller gjorts icke identifierbar, så att det inte längre kan rimligen användas för att identifiera dig. Till exempel, vi kan publicera aggregerad statistik om användningen av våra Tjänster.  

– Publicerade support förfrågningar: Om du skickar en förfrågan om assistans till oss (till exempel, via en support email eller någon av våra andra feedback mekanismer), förbehåller vi oss rätten att publicera den förfrågan för att klargöra eller besvara din förfrågan, eller för att hjälpa oss ge assistans till andra. 

Vi har länge haft en ståndpunkt emot att sälja våra användares data. Vi är inte en data mäklare. Vi säljer inte din personliga information till data mäklare, och vi säljer inte din information till andra företag som vill skicka massutskick med marknadsföring emails. 

Hur länge vi sparar information 

Vi kasserar generellt information om dig när den inte längre är användbar för de syften vi samlade in och använde den för – som förklarat i delen ovanför om “Hur och varför vi använder information” – och vi är inte tvingade enligt lagstiftning att spara den. 

Till exempel, vi sparar webbserver loggar som registrerar information om en besökare av ED Juridiks hemsidor, såsom besökarens IP adress, webbläsare, och operativsystem, i cirka 30 dagar. Vi sparar loggarna under denna period för att, bland annat, analysera trafik till ED Juridiks hemsidor och undersöka problem ifall någonting händer med våra hemsidor. 

Säkerhet

Även om ingen onlinetjänst är 100% säker, jobbar vi väldigt hårt för att skydda information om dig mot obehörig åtkomst, användning, ändring, eller förstörelse, och tar rimliga åtgärder för att göra det. We kontrollerar våra Tjänster för potentiella svagheter och attacker. 

Val

Du har flera val när det kommer till information om dig: 

– Begränsa åtkomst till information på din mobila enhet: Din mobila enhets operativsystem ska ge dig möjlighet att avbryta vår möjlighet att samla in sparad information eller platsinformation via våra mobilapplikationer. Om du väljer att begränsa detta, kommer möjligtvis inte kunna använda vissa funktioner, såsom geotaggning för fotografier. 

– Välja bort marknadsföringsutskick: Du kan välja att inte motta kampanjutskick från oss. Följ bara instruktionerna i de utskicken eller kontakta oss. Om du väljer att inte motta kampanjutskick, kan vi komma att kontakta dig ändå, med rättsliga meddelanden till exempel.  

– Ställ in din webbläsare så den avvisar cookies: Du kan oftast välja att din webbläsare ska ta bort eller avvisa webbläsarcookies innan du använder ED Juridiks hemsidor, med nackdelen att vissa funktioner av våra hemsidor kanske inte fungerar normalt utan hjälp från cookies.


Dina rättigheter

Om du befinner dig i vissa delar av världen, inklusive Kalifornien och länder som faller inom ramen för Europeiska Unionens Dataskyddsförordning (känt som “GDPR”), kan du ha vissa rättigheter gällande din personliga information, såsom rätten att begära åtkomst till eller borttagning av din data. 

Europeiska Unionens Dataskyddsförordning (GDPR)

Om du befinner dig i ett land som faller inom ramen för GDPR, ger dataskyddslagar dig vissa rättigheter gällande din personliga data, med rättsliga undantag, inklusive rätten att: 

– Begära åtkomst till din personliga data;

– Begära ändring eller borttagning av din personliga data;

– Protestera till vår användning och bearbetning av din personliga data;

– Begära att vi begränsning vår användning och bearbetning av din personliga data; och

– Begära portabilitet för din personliga data. 

Du har också rätten att lägga fram ett klagomål till en statlig tillsynsmyndighet. 

Kaliforniens Konsument Integritetspolicy (CCPA) 

Kaliforniens Konsument Integritetspolicy (“CCPA”) kräver att vi ger boende i Kalifornien ytterligare information om de kategorier av personlig information som vi samlar in och delar, 

CCPA kräver också att vi tillhandahåller en lista med de “kategorier” av personlig information som vi samlar in, eftersom den termen finns definierad inom lagstiftning, så, här hittar ni det. Under de senaste 12 månaderna, har vi samlat in följande kategorier av personlig information från boende i Kalifornien, beroende på vilka Tjänster som använts: 

– Identifierare (såsom ditt namn, kontaktinformation, och enhet och online identifierare);

– Egenskaper som skyddas av lagstiftning (till exempel, du kan förse oss med ditt kön som del av en av våra undersökningar du besvarar);

– Internet och information om aktivitet från andra elektroniska nätverk (såsom din användning av våra Tjänster);

– Geoplatsdata (såsom din plats baserat på din IP adress);

– Slutsatser vi drar (såsom sannolikheten för bibehållande eller förlorande av användare).

Du kan hitta mer information om vad vi samlar in och källorna till den informationen i “Information vi samlar in” delen längre upp. 

Vi samlar in personlig information för de affärs- och kommersiella syften som beskrivs i “Hur och varför vi använder information” delen. Och vi delar denna information med de kategorier av tredje parter som beskrivs i “Delning av information” delen. 

Om du är boende i Kalifornien, har du ytterligare rättigheter till följd av CCPA, med förbehåll för eventuella rättsliga undantag, inklusive rätten att: 

– Begära att få veta de kategorier av personlig information som vi samlar in, de kategorier av affärs- och kommersiella syften för insamlingen och användningen av information, de kategorier av källor informationen kommer ifrån, de kategorier av tredje parter vi delar informationen med, och de specifika delar av information vi samlar in om dig;

– Begära borttagning av personlig information vi samlar in och bibehåller;

– Välja bort försäljning av personlig information; och 

– Inte bli diskriminerad mot för att ha utövat dina rättigheter från CCPA. 

Kontakta oss om dessa rättigheter

Om du skulle vilja kontakta oss angående dina rättigheter, scrolla ner till “Hur du kontaktar oss” delen för att, ja, ta reda på hur du kontaktar oss. 


Personuppgiftsansvarig och ansvariga verksamheter

ED Juristbyrå AB är personuppgiftsansvarig för personlig information, vilket betyder att det är de som är ansvariga för bearbetning av den informationen, baserat på Tjänsten och platsen som personen som använder våra Tjänster befinner sig på. 

Hur du kontaktar oss

Om du har en fråga om denna integritetspolicy, eller om du skulle vilja kontakta oss om rättigheterna som nämns i “Dina rättigheter” delen ovan, vänligen kontakta oss via vår webb chatt eller email /info@edjuridik.se). Detta är de snabbaste sätten för att få ett svar på din fråga. 

Andra saker som du borde veta om (fortsätt läsa!)

Överföring av information

Eftersom ED Juridiks Tjänster finns tillgängliga globalt, kan informationen om dig som vi hanterar när du använder Tjänsterna inom EU komma att användas, sparas och/eller ges åtkomst till individer utanför det Europeiska Ekonomiska Området (EEA) som jobbar åt oss, andra medlemmar i vår grupp av verksamheter, eller tredje parts data hanterare. Detta är nödvändigt för de syftena som beskrivs i “Hur och varför vi använder information” delen ovan.  

När information om dig tillhandahålls till parter utanför EEA, kommer vi ta lämpliga åtgärder för att säkerställa att mottagaren skyddar din personliga information på lämpligt vis i enlighet med denna Integritetspolicy som krävs enligt gällande lagstiftning. Dess åtgärder inkluderar att ingå i EU-kommissionens godkända standardavtal med parter baserade i länder utanför EEA. 

Du kan fråga oss om mer information om de steg vi tar för att skydda din personliga information när vi överför den utanför EU. 

Ändringar i integritetspolicy 

Även om de flesta ändringar kommer vara minimala, kan ED Juridik komma att ändra sin Integritetspolicy emellanåt. ED Juridik uppmuntrar besökare att läsa denna sida ofta för att se eventuella ändringar i vår Integritetspolicy. Om vi gör ändringar, kommer vi avisera dig genom att uppdatera vår ändringslogg nedan, och, i vissa fall, kan vi komma att dessutom meddela dig om ändringar (genom att, till exempel, lägga till ett meddelande på vår startsida eller skicka en avisering till dig via email). Ditt fortsatta användande av Tjänsterna efter en ändring i vår Integritetspolicy kommer att bli föremål för den uppdaterade Integritetspolicyn. 

Ändringslogg för Integritetspolicy

12/12/2022 – Integritetspolicy publicerad.